Fysio Harlingen - Fysiotherapie en training

Dry needling biedt nieuwe perspectieven

Spierkrampen en spierpijn zijn erg vervelend en kunnen verstrekkende gevolgen hebben. Een pijnlijke plek in een spier, ook wel een triggerpoint genoemd, kan ver uitstralen. Een triggerpoint in de nek kan een irritante hoofdpijn bezorgen, een triggerpoint in de rug kan voor pijnlijke benen zorgen en het is zelfs mogelijk dat kiespijn door een triggerpoint veroorzaakt wordt.

Fysiotherapeute Heleen Knol van de Fysio Harlingen voert dry needling behandelingen uit om triggerpoints te behandelen. Ze legt uit hoe de behandeling ontstaan is en hoe deze wordt uitgevoerd: “Dry needling is ontstaan uit een behandelmethode waarbij pijnlijke spieren met medicatie werden geïnjecteerd om verkramping en pijn te behandelen. Deze methode bleek zeer effectief te zijn. Toen men de reden van het succes ging onderzoeken, bleek dat het “aanprikken” met de injectienaald de sleutel tot het succes was, in plaats van de toegediende medicatie. Toen men de behandeling ging uitvoeren met acupunctuurnaalden bleek de behandeling net zo succesvol, en sindsdien is dry needling een van de sterkst groeiende behandelmethodes binnen de fysiotherapie”.

In 2007 werd dry-needling door het KNGF erkend als behandelmethode en valt om die reden ook onder de ziektekosten voor fysiotherapie. Dry needling mag in Nederland alleen worden uitgevoerd door gekwalificeerde fysiotherapeuten. Heleen Knol volgde in 2010 een aanvullende opleiding bij DNS in Groningen. Sindsdien voert zij dry needling behandelingen uit bij Fysio Harlingen. “Deze behandeling is toepasbaar bij diverse pijnklachten en is geschikt voor een brede doelgroep. Het maakt niet uit of de patiënt jong of oud is, of dat de pijnklachten zeer concreet of juist erg vaag zijn. Onderzoekers hebben voor 150 spieren de triggerpoints beschreven waardoor een groot scala aan pijnklachten adequaat te behandelen is. Hierdoor kunnen ook vage pijnklachten, veroorzaakt door moeilijk te definiëren triggerpoints verholpen worden. Het is wel van belang dat de patiënt de pijn herkent, zodat de triggerpoints nauwkeurig kunnen worden aangeprikt. Hierdoor wordt de effectiviteit van de behandeling nog groter”. Dry needling kan gecombineerd worden met andere fysiotherapeutische behandelingen waardoor gecombineerde pijnklachten veroorzaakt door gewrichts- en spierpijn door één fysiotherapeut behandeld kunnen worden. Knol benadrukt dat dry needling een geheel andere methode is dan acupunctuur, hoewel er wel met acupunctuurnaalden gewerkt wordt: “ Acupunctuur richt zich niet louter op spierklachten, en er worden zogenaamde energiebanen aangeprikt. Dry needling daarentegen is bedoeld als specifieke behandeling voor spierklachten en de spieren worden rechtstreeks aangeprikt”.